Články

<p>Názory odborníků, novinky ve vzdělávání. Přinášíme výběr nejzajímavějších článků z českých i zahraničních vzdělávacích médií.</p>

Poster

Vylézt na strom a vyřezat si meč. Lesní školka chystá děti jednoduše na složitý svět

Submitted by Terka on Tue, 09/06/2022 - 15:57

O lesní mateřské školy je takový zájem, že děti musí často odmítat. Na řadě míst mnohonásobně převyšuje možnosti, přestože jsou školky většinou soukromé a rodiče stojí dost peněz. Aktuálně.cz navštívilo školku u pražské Obory Hvězda, kde děti lezou po stromech a učí se zacházet s nářadím.

Pět tipů, jak ušetřit na začátku školního roku

Submitted by Roza on Thu, 09/01/2022 - 10:56

Máme tady začátek školního roku. Období, kdy všichni rodiče v souvislosti se školou na rozdíl od ostatních měsíců vydávají větší finanční částky najednou. Pro rodiče v náročné finanční situaci se může jednat o téměř nezvladatelnou situaci. Platí pomůcky, vybavení, kroužky nebo příspěvky do školy či školky. I tady se dá ale ušetřit, někdy to však vyžaduje spolupráci mezi rodiči a školou. Eduzín má pro vás několik tipů, jak v tomto náročném čase ušetřit.

Dobrý učitel si hraje! O tom, jak ve Švédsku vznikla intuitivní pedagogika a proč si ji oblíbili zrovna Češi

Submitted by admin on Mon, 08/22/2022 - 16:11

Intuitivní pedagogika neboli intuitivka, jak se tomuto směru říká v Česku, patří do rodiny vzdělávacích alternativ, jako jsou montessori nebo waldorfská škola. Starší článek Pavla Kraemera je stále aktuální a přibližuje nám oblíbený přístup, jehož hlavní akce, Velké letní INTU setkání, proběhlo v Česku i letos.

Děti nejsou hloupé, vidí svět venku. A na ten je sezení v lavici nepřipravuje, říká lektorka

Submitted by admin on Mon, 08/22/2022 - 16:00

Děti dnes vyrůstají v systému, kde nemohou ukázat, v čem jsou dobré. „Můžeme je oblbnout maximálně tak čtyři roky, pak už samy vidí, že něco je špatně,” upozorňuje v pokračování reportáže lektorka Dana Moree, která působí na Karlově univerzitě a na pozvání škol zlepšuje tamní atmosféru. Cílem je, aby se žáci i učitelé cítili dobře.

The Magic of Mistakes: 4 Ways to Boost Critical Thinking with Mistake Analysis

Submitted by admin on Fri, 08/19/2022 - 15:08

Jak zareagujeme, když student udělá chybu? Proč je analýza chyby v ten moment důležitá? Když ji neuděláme, promarnili jsme příležitost podpořit kritické myšlení studentů, a naopak jsme je utvrdili ve strachu z chybování, říká učitel matematiky, právník a propagátor kritického myšlení Colin Seale. Článek je v angličtině.

Pokud chceme, aby se naši žáci učili lépe, nezbývá nám než zlepšit naši práci, říká Hana Košťálová

Submitted by admin on Mon, 08/08/2022 - 18:10

„Nikdo jiný než my, pedagogové, nemá větší vliv na to, jak se děti ve škole učí a jak se jejich učení může zlepšovat,“ píše Hana Košťálová ve svém textu pro časopis Řízení školy. Přečtěte si, proč je spolupráce mezi profesionály podle jejího názoru klíčem ke kvalitnímu vzdělávání.

Když se do školy netěším, je něco špatně, říká sociální pedagožka

Submitted by admin on Mon, 08/08/2022 - 13:16

Dana Moree je odbornicí na klima ve školách. Školní kolektivy si ji zvou, aby jim pomohla věci pojmenovat a zlepšit. Co je esenciální pro fungující školní kolektiv? A proč je důležité naučit se vnímat sám sebe?

Méně násobilky, více duševního zdraví. Právě probíhá zásadní změna výuky ve školách

Submitted by admin on Tue, 07/26/2022 - 13:59

Co bychom si měli odnášet ze základní školy? Určitě násobilku a trojčlenku, nějaký ten pravopis a cizí jazyk. Co ale například schopnost vybírat si zdravé jídlo, rozvíjet přátelské vztahy nebo vyhledat odborníka ve chvíli, kdy se propadáme do černých myšlenek? Podle nových Rámcových vzdělávacích plánů by třeba i toto mělo nově patřit k učivu základní školy, a to pod názvem wellbeing.

Na víceletých gymnáziích se setkávají motivované děti, nejsou to ale ty nejtalentovanější

Submitted by admin on Tue, 07/26/2022 - 12:51

České školství obecně trpí poměrně vysokou mírou nerovnosti. Mají na ní podíl i víceletá gymnázia? Proč se čas od času znovu objevuje volání, aby se systém víceletých gymnázií zrušil? A je jejich existence opodstatněná?

Známky často nevypovídají o nadání a schopnostech žáků, zjistila studie. Ovlivňují ale jejich budoucnost

Submitted by Terka on Tue, 07/12/2022 - 17:02

Známkování školního prospěchu má v Česku hlubokou tradici, podle odborníků na vzdělávání ale není škála od jedné do pěti pro spravedlivé a přesné ohodnocení žáků dostatečná. Potvrzuje to také nejnovější analýza dat think-tanku IDEA při CERGE-EI Národohospodářského institutu Akademie věd.